head-menu

Friday, 11 May 2012

Η Μόδα συναντά την Τέχνη


Περασμένες οι δώδεκα και μισή και μεις ακόμα ψάχναμε στα στενά της Παλιάς Λευκωσίας την Οδυσσέως 11, προλαβαίναμε, δεν προλαβαίναμε...12 και 43 με την ψυχή στο στόμα φτάσαμε στο κατώφλι ενός ολόλευκου κτιρίου, με δύο μεγάλες άσπρες πόρτες και με μαύρα γράμματα να αναγράφεται το IS NOT GALLERY. Η χαρά και η ικανοποίησή μας του ότι φτάσαμε εμπρόθεσμα επισκιάστηκε γρήγορα από ένα χαρτάκι που έγραφε I' ll be back at 5 o' clock και ένα τηλέφωνο. Χωρίς πολλές σκέψεις κτυπώ το νούμερο και μια αντρική φωνή μου απαντά*, να μην σας τα πολυλογώ σε δέκα λεπτά οι ψηλές άσπρες  πόρτες άνοιξαν και ένας επίσης ολόλευκος χώρος με 21 επιτοίχια και όχι μόνο έργα τέχνης μας φανερωθήκαν. . .

Μαρίζα Παρτζίλη, Πρόβα, 2012

Η Μόδα συναντά την τέχνη. . .  16 καλλιτέχνες με ποικίλης μορφής έργα (ζωφραφικά, φωτογραφία, εγκαταστάσεις, γλυπτά/κατασκευές και graphics) σαφώς επηρεασμένα από τον χώρο της μόδας εκθέτουν και δείχνουν μέσα από τα έργα τους πως αυτοί αντιλαμβάνονται την ιδέα της μόδας. Άλλωστε ο τίτλος μας προϊδεάζει. . .


Μανώλης Αναστασάκος, Loft story, 2010

Από την πλευρά της μόδας είναι γνωστό ότι οι σχεδιαστές εμπνέονται από τις τέχνες, "κλέβουν" από αυτές,  τις προσαρμόζουν, τις "διασκευάζουν" γενικώς αντιμετωπίζουν την τέχνη ως ένα πεδίο άντλησης ιδεών. Για να δούμε λοιπόν, το πρίσμα μέσα από το οποίο οι συγκεκριμένοι καλλιτέχνες βλέπουν την μόδα. . . 

Μάριος Ελευθεριάδης, Η αμαρτία σώζει, 2012


Χάρης Κυπριανού, untitled, 2012


Σπύρος Δρουσιώτης, Untitled 2, 2012



Ο Άντρος Ευσταθίου*, το παιδί που μας άνοιξε την πόρτα,  είναι ένας από τους 16 καλλιτέχνες, ιδιοκτήτης της γκαλερί και επιμελητής της έκθεσης. Τον ευχαριστούμε θερμά για την φιλική του στάση απέναντί μας, για τον χρόνο που μας αφιέρωσε και την αποδοχή του στο κάλεσμα του ΣούξουΜούξου σε μια μίνι-συνέντευξη όπου δίνει απαντήσεις σε ερωτήματα που αφορούν την έκθεση αλλά και την σχέση της Τέχνης με την Μόδα. . .





1. Fashion loves art... does art love fashion? 
Σίγουρα η Μόδα αγαπά την τέχνη. Εξάλλου πόσες φορές η Μόδα επένδυσε στην μελέτη της τέχνης για να βγάλει καινούριες collections;
  Tώρα η Τέχνη εάν αγαπά την μόδα; Οι Καλλιτέχνες εάν αγαπούν την μόδα; Δεν είμαι τόσο σίγουρος ότι υπάρχει τρελή αγάπη από μέρους των εικαστικών καλλιτεχνών ως προς την μόδα. Είναι σαν ο διάολος με το λιβάνι, στις περισσότερες περιπτώσεις, και σε κάποιες λίγες φορές αναπτύσσεται μια "φιλία" απ’ αυτές που δημιουργούνται μόνο και μόνο για αλληλοεξυπηρέτηση συμφερόντων.
  Η ιστορία μας δίδαξε μέχρι σήμερα ότι η Μόδα δανείστηκε "στοιχεία" από την τέχνη, ή έκλεψε ολόκληρα έργα για την παραγωγή προϊόντων.
Η τέχνη υπάρχει, δημιουργείται για να προβληματίσει, να "εκθέσει" κοινωνικοπολιτιστικά προβλήματα και να υποβάλει ερωτήματα. Η τέχνη είναι η αντίληψη της κοινωνίας. Η μόδα πάλι υπάρχει για να ικανοποιεί ματαιοδοξίες. -Το μεγαλύτερο τέλος πάντων κομμάτι της βιομηχανίας της μόδας.- Υπάρχει φυσικά και ένα κομμάτι που αφορά κοστούμια θεάτρου που πραγματικά εκεί συναντάμε κοστούμια βασισμένα σε αρχαία κείμενα και έργα στα οποία παρατηρούμε σίγουρα ένα δυνατό καλλιτεχνικό ρούχο είτε κόσμημα χωρίς να υπάρχει ως πρώτο μέλημα η αισθητική του, αλλά η βαθιά έρευνα και η κατασκευή του με βάση το κείμενο και τις ιδέες του έργου.
Στις άλλες περιπτώσεις η σύμπραξη είναι καθαρά θέμα εμπορικής συμφωνίας.



2. Πολλοί καλλιτέχνες που επιλέγουν το θέμα ''μόδα'' για το έργο τους, το προσεγγίζουν με μια κριτική ματιά. Όπως και στην έκθεση, είδαμε έργα που έχουν ειρώνεια, καυστικό χιούμορ... Ως επιμελητής, που επιλέξατε τα συγκεκριμένα έργα, ποια ήταν τα κριτήρια επιλογής σας;
 Ως επιμελητής επέλεξα τους καλλιτέχνες βάσει του τί έχω δει μέχρι σήμερα από την δουλειά τους. Και αυτό που είδα ήταν ότι σε αρκετά έργα τους είχαν κάτι που με παρέπεμπε στον κόσμο της μόδας. Μπορεί οι ίδιοι nα μην το αντιλαμβάνονται αλλά αυτό για μένα ήταν καθοριστικό για να τους ζητήσω να δημιουργήσουν έργα με επιρροές από τον κόσμο της μόδας γενικότερα.
 Θέλω να πω ότι τα έργα με εξαίρεση 3-4 από αυτά όλα δημιουργήθησαν αποκλειστικά γι’ αυτήν την έκθεση. Και επειδή όντως νομίζω ότι αρκετοί από τους καλλιτέχνες  πραγματικά δεν έχουν σχέση με τον κόσμο της μόδας και ούτε θέλουν να έχουν, νομίζω ότι ακριβώς γι’ αυτόν τον λόγο βλέπουμε την αυστηρότητα που επιδεικνύουν στα έργα τους, την ειρωνεία και το όντως καυστικό χιούμορ απέναντι στην μόδα.



3. Τι γνώμη έχετε για τα ρούχα - αξεσουάρ, που έχουν σαφείς αναφορές από τον χώρο της τέχνης; Αγοράζετε τέτοια  κομμάτια;
 Kοίτα, μπορώ να θαυμάσω ένα ρούχο, ένα κόσμημα...εννοώ να με εξιτάρει η αισθητική του, αλλά μέχρι εκεί. Τα περισσότερα από τα προϊόντα αυτά δημιουργήθηκαν για να ικανοποιούν την ματαιοδοξία του κόσμου, αλλά και να τον ντύνουν όμορφα. Φυσικά δεν εξυπηρετούν κάτι βαθύτερο, ούτε θέτουν ερωτήματα και καταθέτουν προβληματισμούς για την κοινωνία ή τον άνθρωπο-και να σας πω, δεν χρειάζεται, δεν είναι αυτός ο λόγος ύπαρξης τους.

 Κανείς ποτέ δεν θα θυμάται ένα φόρεμα ούτε και πρέπει. Ποτέ ένα φόρεμα δεν άλλαξε το ρου της ιστορίας. Ένα έργο ναι.

 Υπάρχουν όντως ρούχα-αξεσουάρ επηρεασμένα από τον χώρο της τέχνης εδώ και δεκαετίες. Ως καλλιτέχνης δεν τα θεώρησα ή δεν τους έδωσα την λίγη παραπάνω σημασία ή αξία απ’ αυτήν που δίνω στ’ άλλα ρούχα.

 Εντάξει, η μόδα πάντα ψάχνει πηγές έμπνευσης. Εξάλλου δημιουργούν σε τόσο γρήγορους ρυθμούς που τα πάντα είναι έμπνευση.

Και όχι ποτέ δεν θα αγόραζα ρούχα επηρεασμένα από τον κόσμο της τέχνης.

Αντιθέτως.













Η έκθεση Η Μόδα συναντά την Τέχνη θα είναι ανοιχτή μέχρι και τις 19 Μαΐου για όσους επιθυμούν να δούν και να απολαύσουν από κοντά τα έργα.

No comments:

Post a Comment